Novinky:
Tipy na ľahké učenie sa -- "Za život, teda hlavne za jeho prvú polovicu či tretinu, sa učíme veľa nových vecí. Už od ..." -- 21. október 2016
Trpíte astigmatizmom? Poznáme riešenie, vďaka ktorému bude vaše videnie ostré -- "Vidíte skreslene alebo zahmlene? Pravdepodobne trpíte astigmatizmom, ktorého príznaky sú ..." -- 06. august 2017
11 tipov na posilnenie imunity -- "Dobrý imunitný systém znamená menej zdravotných problémov. Naše telo je denne vystavené ..." -- 15. október 2016
3 tipy, ktoré Vám pomôžu, aby ste zostali aktívni -- "Pre veľa ľudí je veľmi ťažké nájsť motiváciu na cvičenie, začatie diéty alebo na ..." -- 15. august 2019
5 spôsobov ako šetriť životné prostredie -- "Aj vás oslovila myšlienka ochrany životného prostredia? Ak patríte k nováčikom a neviete, ..." -- 04. marec 2019
5 tipov od dizajnérov, ako zariadiť reštauráciu nadčasovo a moderne -- " Hovorí sa, že úspech každej reštaurácie závisí od troch faktorov: dobré jedlo, dobrá ..." -- 21. november 2017
7 tipov, ako si nezničiť nové dioptrické okuliare -- "Kúpa nových dioptrických okuliarov nie je jednoduchá záležitosť. Jednak musíte do tejto ..." -- 22. august 2019
Aj nové tepelné čerpadlo potrebuje pravidelný servis -- "Vykurovacia sezóna na Slovensku trvá od septembra do júna. Zhruba 5 mesiacov v roku ..." -- 05. február 2017
Aké diéty naozaj pomôžu? -- "Neviete, ale chceli by ste vedieť? Tak neváhajte a pokračujte v čítaní. Pokiaľ chcete ..." -- 09. november 2016
Ako a prečo menia ľudia prácu -- "Nie je to tak dávno, keď bola stabilná, trvalá a jednoliata práca každodennou ..." -- 24. august 2017

Esenciálne aminokyseliny sú tie, ktoré si naše telo nevie vyrobiť a musia byť do organizmu dodávané potravou. Keďže sú esenciálne aminokyseliny menej dôležité pre náš organizmus, vývojom sme stratili schopnosť ich výroby. O produkciu esenciálnych aminokyselín sa starajú rastliny a baktérie. 

Zoznam esenciálnych aminokyselín:

  • histidín
  • izoleucín
  • leucín
  • valín
  • lyzín
  • metionín
  • fenylalanín
  • treonín
  • tryptofán

Ako vidíte v zozname, esenciálne aminokyseliny majú rôzne komplikované názvy. Poďme sa teda pozrieť, aký vplyv na naše zdravie majú jednotlivé esenciálne aminokyseliny:

Histidín

Histidín je poloesenciálna aminokyselina, ktorú si telo dokáže v malom avšak nedostatočnom množstve vytvoriť. Je nevyhnutný na udržiavanie svalovej hmoty. Histidín je východzou aminokyselinou pre vznik histamínu a tiež hemoglobínu. Vďaka histidínu vzniká obal nervových buniek, ktorý ich chráni pred poškodením. Najmä vďaka tomu sa histidín podáva pacientom s Parkinsonovou a Alzheimerovou chorobou. Má tiež detoxikačné účinky, viaže na seba ťažké kovy a chráni telo pred rádioaktívnym žiarením. Nedostatok histidínu sa prejavuje najmä rastovými problémami u detí a u dospelých napríklad reumatickou artritídou. Histidín sa nachádza v hovädzom a kuracom mäse, v sóji, hrachu, vlašských orechoch, celozrnných potravinách, v hrášku a tiež v mladom jačmeni.

Izoleucín, leucín, valín

Tieto tri aminokyseliny patria neodmysliteľne spolu a športovci (najmä fitness a kulturistov) ich dobre poznajú ako BCAA (Branch Chain Amino Acids). Na trhu je množstvo suplementov s BCAA a sú to jedny z najpredávanejších doplnkov výživy. Je to najmä preto, lebo leucín, izoleucín a valín predstavujú okamžitý zdroj energie a sú využiteľné priamo z krvného obehu, odkiaľ prechádzajú do svalových buniek. Tým sú svalové bunky po ťažkom tréningu chránené a zväčšuje sa ich objem. BCAA pomáha obnovovať svalové vlákna po namáhavej fyzickej aktivite a tiež reguluje hladinu cukru v krvi. Nedostatok týchto aminokyselín sa môže prejaviť napríklad bolesťami hlavy.

Lyzín

Dospelý človek potrebuje asi 14 mg na kilogram telesnej váhy denne (t. j. asi 1 – 1,5 g denne). Deti potrebujú asi 44 mg na kilogram telesnej váhy denne. Zvýšené množstvo lyzínu sa nachádza v rybách, parmezáne, bravčovom a hovädzom mäse, sójových bôboch, pšeničných otrubách, šošovici, fazuli a arašidoch. Dospelý človek denne potrebuje asi 14 mg na kilogram telesnej váhy (cca 1 – 1,5 g denne). Deti potrebujú lyzínu o dosť viac a to vyše 40 mg na kilogram telesnej váhy denne. Lyzín je dôležitý pre vstrebávanie vápnika, budovanie svalov, zotavovanie sa po operáciách, pri zraneniach a pri produkcii telesných hormónov, enzýmov a protilátok. Priaznivo pôsobí proti vypadávaniu vlasov.

Metionín

Metionín má viacero pozitívnych efektov na naše zdravie. Je zdrojom síry a zabraňuje problémom s pokožkou, podporuje rast vlasov a vďaka tomu, že zvyšuje produkciu lecitínu v pečeni, pomáha znižovať hladinu cholesterolu. Metionín taktiež dokáže znižovať obsah tuku v obličkách a v pečeni a znižuje množstvo amoniaku v moči. Ako dobrý zdroj metionínu poslúžia slnečnicové jadrá.

Fenylalanín

Aminokyselina fenylalanín zlepšuje pamäť, pomáha telu lepšie zvládať stres a má priaznivý vplyv na duševnú a sexuálnu výkonnosť. Uvoľňuje hormóny tlmiace chuť do jedla a je preto vhodný na chudnutie. Pôsobí aj ako prirodzené analgetikum, teda proti bolesti. Fenylalanín sa používa ako doplnok stravy pri depresiách a bipolárnych psychických poruchách, zápaloch, Parkinsonovej chorobe a reumatoidnej artritíde. Denná dávka fenylalanínu je v rozmedzí 500 – 1 500 mg1. Nedostatok fenylalanínu sa u človeka môže prejaviť zmätenosťou, emočnou agitáciou, depresiami, zlými pamäťovými funkciami, zmenami v správaní, zníženým záujmom o sex, či sivým zákalom.Fenylalanín sa zo stravy najviac nachádza v čokoláde a tiež v syroch, mlieku, semenách, orechoch, mäse, rybách a vajciach. Mnoho fenylalanínu je v kvasniciach, izolovanom sójovom proteíne, syre tofu a parmezáne. Fenylalanín je tiež súčasťou umelého sladidla známeho ako Aspartam), ktorý sa používa ako sladidlo do nápojov.

Treonín

Treonín pomáha udržať rovnováhu bielkovín v organizme a je nápomocný pri raste svalovej hmoty, tvorbe kolagénu a viaže na seba tuky a rozpúšťa ich, čím ochraňuje pečeň. 

Tryptofán

Je známy ako prekurzor serotonínu a melatonínu. V jedle sa nachádza v mäse, rybách a mliečnych výrobkoch. Tryptofán zlepšuje náladu a kvalitu spánku. Tryptofán sa vyskytuje zo všetkých aminokyselín v tele najmenej, ale je dôležitý pre správnu funkciu nervového systému. Tryptofán je dôležitý dodávať najmä u fyzicky aktívnych ľudí. Podľa mnohých štúdií kvalitný spánok spomaľuje starnutie, a preto je prijímanie tryptofánu vhodné v strave alebo pomocou doplnkov výživy s obsahom tryptofánu.

Kapsuly tryptofán za 9,90 €

Najnovšie články

Kuchárske minimum: Čo by ...

Každá skúsená gazdinka vie, že na to, aby mohli ...

7 tipov, ako si nezničiť ...

Kúpa nových dioptrických okuliarov nie je ...

3 tipy, ktoré Vám ...

Pre veľa ľudí je veľmi ťažké nájsť motiváciu na ...

Znížte si spotrebu vášho ...

Väčšina dnešných áut, najmä tých väčších či ...

Superprsia - doplnok ...

Sen o väčšom alebo pevnejšom poprsí majú mnohé ...

Recenzie zákazníkov ...

Horúce letné mesiace sú tu čo nevidieť. Spolu ...

  • Prev
  • Partneri
Template Settings
Select color sample for all parameters
Red Green Olive Sienna Teal Dark_blue
Background Color
Text Color
Select menu
Google Font
Body Font-size
Body Font-family
Direction
Scroll to top

Používaním stránky Copomoze.sk súhlasíte s používaním cookies, ktoré slúžia na zlepšenie kvality obsahu. Viac informácií...