Novinky:
Tipy na ľahké učenie sa -- "Za život, teda hlavne za jeho prvú polovicu či tretinu, sa učíme veľa nových vecí. Už od ..." -- 21. október 2016
Trpíte astigmatizmom? Poznáme riešenie, vďaka ktorému bude vaše videnie ostré -- "Vidíte skreslene alebo zahmlene? Pravdepodobne trpíte astigmatizmom, ktorého príznaky sú ..." -- 06. august 2017
11 tipov na posilnenie imunity -- "Dobrý imunitný systém znamená menej zdravotných problémov. Naše telo je denne vystavené ..." -- 15. október 2016
3 tipy, ktoré Vám pomôžu, aby ste zostali aktívni -- "Pre veľa ľudí je veľmi ťažké nájsť motiváciu na cvičenie, začatie diéty alebo na ..." -- 15. august 2019
5 spôsobov ako šetriť životné prostredie -- "Aj vás oslovila myšlienka ochrany životného prostredia? Ak patríte k nováčikom a neviete, ..." -- 04. marec 2019
5 tipov od dizajnérov, ako zariadiť reštauráciu nadčasovo a moderne -- " Hovorí sa, že úspech každej reštaurácie závisí od troch faktorov: dobré jedlo, dobrá ..." -- 21. november 2017
7 tipov, ako si nezničiť nové dioptrické okuliare -- "Kúpa nových dioptrických okuliarov nie je jednoduchá záležitosť. Jednak musíte do tejto ..." -- 22. august 2019
Aj nové tepelné čerpadlo potrebuje pravidelný servis -- "Vykurovacia sezóna na Slovensku trvá od septembra do júna. Zhruba 5 mesiacov v roku ..." -- 05. február 2017
Aké diéty naozaj pomôžu? -- "Neviete, ale chceli by ste vedieť? Tak neváhajte a pokračujte v čítaní. Pokiaľ chcete ..." -- 09. november 2016
Ako a prečo menia ľudia prácu -- "Nie je to tak dávno, keď bola stabilná, trvalá a jednoliata práca každodennou ..." -- 24. august 2017

Esenciálne aminokyseliny sú tie, ktoré si naše telo nevie vyrobiť a musia byť do organizmu dodávané potravou. Keďže sú esenciálne aminokyseliny menej dôležité pre náš organizmus, vývojom sme stratili schopnosť ich výroby. O produkciu esenciálnych aminokyselín sa starajú rastliny a baktérie. 

Zoznam esenciálnych aminokyselín:

  • histidín
  • izoleucín
  • leucín
  • valín
  • lyzín
  • metionín
  • fenylalanín
  • treonín
  • tryptofán

Ako vidíte v zozname, esenciálne aminokyseliny majú rôzne komplikované názvy. Poďme sa teda pozrieť, aký vplyv na naše zdravie majú jednotlivé esenciálne aminokyseliny:

Histidín

Histidín je poloesenciálna aminokyselina, ktorú si telo dokáže v malom avšak nedostatočnom množstve vytvoriť. Je nevyhnutný na udržiavanie svalovej hmoty. Histidín je východzou aminokyselinou pre vznik histamínu a tiež hemoglobínu. Vďaka histidínu vzniká obal nervových buniek, ktorý ich chráni pred poškodením. Najmä vďaka tomu sa histidín podáva pacientom s Parkinsonovou a Alzheimerovou chorobou. Má tiež detoxikačné účinky, viaže na seba ťažké kovy a chráni telo pred rádioaktívnym žiarením. Nedostatok histidínu sa prejavuje najmä rastovými problémami u detí a u dospelých napríklad reumatickou artritídou. Histidín sa nachádza v hovädzom a kuracom mäse, v sóji, hrachu, vlašských orechoch, celozrnných potravinách, v hrášku a tiež v mladom jačmeni.

Izoleucín, leucín, valín

Tieto tri aminokyseliny patria neodmysliteľne spolu a športovci (najmä fitness a kulturistov) ich dobre poznajú ako BCAA (Branch Chain Amino Acids). Na trhu je množstvo suplementov s BCAA a sú to jedny z najpredávanejších doplnkov výživy. Je to najmä preto, lebo leucín, izoleucín a valín predstavujú okamžitý zdroj energie a sú využiteľné priamo z krvného obehu, odkiaľ prechádzajú do svalových buniek. Tým sú svalové bunky po ťažkom tréningu chránené a zväčšuje sa ich objem. BCAA pomáha obnovovať svalové vlákna po namáhavej fyzickej aktivite a tiež reguluje hladinu cukru v krvi. Nedostatok týchto aminokyselín sa môže prejaviť napríklad bolesťami hlavy.

Lyzín

Dospelý človek potrebuje asi 14 mg na kilogram telesnej váhy denne (t. j. asi 1 – 1,5 g denne). Deti potrebujú asi 44 mg na kilogram telesnej váhy denne. Zvýšené množstvo lyzínu sa nachádza v rybách, parmezáne, bravčovom a hovädzom mäse, sójových bôboch, pšeničných otrubách, šošovici, fazuli a arašidoch. Dospelý človek denne potrebuje asi 14 mg na kilogram telesnej váhy (cca 1 – 1,5 g denne). Deti potrebujú lyzínu o dosť viac a to vyše 40 mg na kilogram telesnej váhy denne. Lyzín je dôležitý pre vstrebávanie vápnika, budovanie svalov, zotavovanie sa po operáciách, pri zraneniach a pri produkcii telesných hormónov, enzýmov a protilátok. Priaznivo pôsobí proti vypadávaniu vlasov.

Metionín

Metionín má viacero pozitívnych efektov na naše zdravie. Je zdrojom síry a zabraňuje problémom s pokožkou, podporuje rast vlasov a vďaka tomu, že zvyšuje produkciu lecitínu v pečeni, pomáha znižovať hladinu cholesterolu. Metionín taktiež dokáže znižovať obsah tuku v obličkách a v pečeni a znižuje množstvo amoniaku v moči. Ako dobrý zdroj metionínu poslúžia slnečnicové jadrá.

Fenylalanín

Aminokyselina fenylalanín zlepšuje pamäť, pomáha telu lepšie zvládať stres a má priaznivý vplyv na duševnú a sexuálnu výkonnosť. Uvoľňuje hormóny tlmiace chuť do jedla a je preto vhodný na chudnutie. Pôsobí aj ako prirodzené analgetikum, teda proti bolesti. Fenylalanín sa používa ako doplnok stravy pri depresiách a bipolárnych psychických poruchách, zápaloch, Parkinsonovej chorobe a reumatoidnej artritíde. Denná dávka fenylalanínu je v rozmedzí 500 – 1 500 mg1. Nedostatok fenylalanínu sa u človeka môže prejaviť zmätenosťou, emočnou agitáciou, depresiami, zlými pamäťovými funkciami, zmenami v správaní, zníženým záujmom o sex, či sivým zákalom.Fenylalanín sa zo stravy najviac nachádza v čokoláde a tiež v syroch, mlieku, semenách, orechoch, mäse, rybách a vajciach. Mnoho fenylalanínu je v kvasniciach, izolovanom sójovom proteíne, syre tofu a parmezáne. Fenylalanín je tiež súčasťou umelého sladidla známeho ako Aspartam), ktorý sa používa ako sladidlo do nápojov.

Treonín

Treonín pomáha udržať rovnováhu bielkovín v organizme a je nápomocný pri raste svalovej hmoty, tvorbe kolagénu a viaže na seba tuky a rozpúšťa ich, čím ochraňuje pečeň. 

Tryptofán

Je známy ako prekurzor serotonínu a melatonínu. V jedle sa nachádza v mäse, rybách a mliečnych výrobkoch. Tryptofán zlepšuje náladu a kvalitu spánku. Tryptofán sa vyskytuje zo všetkých aminokyselín v tele najmenej, ale je dôležitý pre správnu funkciu nervového systému. Tryptofán je dôležitý dodávať najmä u fyzicky aktívnych ľudí. Podľa mnohých štúdií kvalitný spánok spomaľuje starnutie, a preto je prijímanie tryptofánu vhodné v strave alebo pomocou doplnkov výživy s obsahom tryptofánu.

Kapsuly tryptofán za 9,90 €

Najnovšie články

7 tipov, ako si nezničiť ...

Kúpa nových dioptrických okuliarov nie je ...

3 tipy, ktoré Vám ...

Pre veľa ľudí je veľmi ťažké nájsť motiváciu na ...

Znížte si spotrebu vášho ...

Väčšina dnešných áut, najmä tých väčších či ...

Superprsia - doplnok ...

Sen o väčšom alebo pevnejšom poprsí majú mnohé ...

Recenzie zákazníkov ...

Horúce letné mesiace sú tu čo nevidieť. Spolu ...

Zlepšite si pamäť ...

Dnes už pamäť zďaleka tak nenamáhame ako tomu ...

  • Prev
  • Partneri
Template Settings
Select color sample for all parameters
Red Green Olive Sienna Teal Dark_blue
Background Color
Text Color
Select menu
Google Font
Body Font-size
Body Font-family
Direction
Scroll to top

Používaním stránky Copomoze.sk súhlasíte s používaním cookies, ktoré slúžia na zlepšenie kvality obsahu. Viac informácií...