Novinky:
Tipy na ľahké učenie sa -- "Za život, teda hlavne za jeho prvú polovicu či tretinu, sa učíme veľa nových vecí. Už od ..." -- 21. október 2016
Trpíte astigmatizmom? Poznáme riešenie, vďaka ktorému bude vaše videnie ostré -- "Vidíte skreslene alebo zahmlene? Pravdepodobne trpíte astigmatizmom, ktorého príznaky sú ..." -- 06. august 2017
11 tipov na posilnenie imunity -- "Dobrý imunitný systém znamená menej zdravotných problémov. Naše telo je denne vystavené ..." -- 15. október 2016
3 tipy, ktoré Vám pomôžu, aby ste zostali aktívni -- "Pre veľa ľudí je veľmi ťažké nájsť motiváciu na cvičenie, začatie diéty alebo na ..." -- 15. august 2019
5 spôsobov ako šetriť životné prostredie -- "Aj vás oslovila myšlienka ochrany životného prostredia? Ak patríte k nováčikom a neviete, ..." -- 04. marec 2019
5 tipov od dizajnérov, ako zariadiť reštauráciu nadčasovo a moderne -- " Hovorí sa, že úspech každej reštaurácie závisí od troch faktorov: dobré jedlo, dobrá ..." -- 21. november 2017
7 tipov, ako si nezničiť nové dioptrické okuliare -- "Kúpa nových dioptrických okuliarov nie je jednoduchá záležitosť. Jednak musíte do tejto ..." -- 22. august 2019
Aj nové tepelné čerpadlo potrebuje pravidelný servis -- "Vykurovacia sezóna na Slovensku trvá od septembra do júna. Zhruba 5 mesiacov v roku ..." -- 05. február 2017
Aké diéty naozaj pomôžu? -- "Neviete, ale chceli by ste vedieť? Tak neváhajte a pokračujte v čítaní. Pokiaľ chcete ..." -- 09. november 2016
Ako a prečo menia ľudia prácu -- "Nie je to tak dávno, keď bola stabilná, trvalá a jednoliata práca každodennou ..." -- 24. august 2017

Správna strava má veľký vplyv na naše zdravie, či už sa jedná o zdravie vnútorných orgánov, pokožky, kĺbov či hlavy. Ak radi športujete potrebujete prijímať väčšie množstvo určitých zložiek potravy. Jednou takou zložkou je kolagén, ktorý má veľký vplyv na zdravie pokožky a kĺbov. Kolagén je najrozšírenejšia bielkovina v našom tele a tele iných cicavcov a má približne 30%-ný podiel zo všetkých bielkovín. Kolagén je v podstate spojivo pre takmer všetky štruktúry nášho tela. nachádza sa vo vlasoch, svaloch, kostiach a orgánoch ako napríklad srdce, pečeň, či pľúca. Kolagén si môžete predstaviť ako lepidlo, ktoré drží naše telo pokope.

Naskýta sa však dôležitá otázka, či prijímať kolagén vo forme doplnkov výživy alebo si ho vytvárať vďaka zameraniu na určité potraviny. V tomto článku vymenujeme a bližšie popíšeme niektoré z takýchto potravín. Najlepšie je pravidelne prijímať kolagén zo stravy (ako si nižšie vymenujeme najlepším zdrojom sú hovädzie, bravčové, či kuracie vývary z kostí, ale aj huspenina, tlačenka či vajíčka alebo ryby.

Kolagén sa skladá z kompletného profilu aminokyselín, najmä glycínu, prolínu a hydroxyprolínu. Tieto aminokyseliny podporujú hojivé a regeneračné procesy v tele. I keď naše telo si kolagén prirodzene produkuje, s narastajúcim vekom, či zlou životosprávou sa jeho produkcia znižuje, čo môže spôsobovať starnutie kože a bolesti kĺbov. Vďaka zníženej tvorbe a zníženému príjmu kolagénu sa tvoria a prehlbujú vrásky a znižuje elasticita kože a kĺbov. Medzi ďalšie veci, ktoré znižujú produkciu kolagénu, patrí strava s vysokým obsahom cukru, nadmerný príjem alkoholu, nadmerné opaľovanie a fajčenie.

Prirodzené zdroje kolagénu

Vývar z kostí - Pre viacero priaznivých účinkov na zdravie sa vývar z kostí používa oddávna. Má nielen priaznivý vplyv na kĺby, ale aj na zlepšenie trávenia, imunity a pôsobí aj proti celulitíde. Varením sa z kostí uvoľňuje viacero prospešných látok ako kolagén, prolín, glutamín, glycín, vápnik, horčík, fosfor a iné. V našom prípade je najzaujímavejší kolagén, chondroitín sulfát a glukosamín, ktoré sa varením taktiež vylučujú z kostí. Nemusíte variť len kosti v čistej vode, ale pridať kosti aj do kuracej polievky, prípadne vývar z kostí dochutiť korením, zeleninou a mäsom podľa svojej chuti. Môže sa jednať o kuracie, jahňacie, hovädzie či iné kosti. Výhodou je, že ich kúpite veľm ilacno, niektoré mäsiarstva vám ich možno dajú aj zadarmo. Na obnovu a podporu chrupaviek môže byť domáci vývar z kostí veľmi nápomocný.

Ryby a mäkkýše - Tak ako u suchozemských zvierat, tak aj u rýb sú kosti a tkanivo tvorené z veľkej časti z kolagénu. Niektorí tvrdia, že morský kolagén je jedným z najľahšie vstrebateľných. Problém je, že v rybacom mäse je kolagénu málo, len okolo 1%. Väčšina kolagénu je v kostiach a koži rýb, ale kto z nás by chcel jesť rybie kosti čo kožu. Riešením je opäť vývar, teda rybacia polievka, kde použijete hlavu a kožu rýb, ktorá je podľa vedcov bohatým zdrojom kolagénu.

Vajcia - Hoci vajcia neobsahujú spojivové tkanivá, vo vajciach je veľké množstvo aminokyseliny prolín, ktorá je je potrebná na produkciu kolagénu. Vaječný proteín má tú správnu kombináciu esenciálnych aminokyselín, ktoré ľudia potrebujú na vytváranie tkanív. Výskum ukázal, že kolagén sa nachádza v škrupinách a žĺtku z kuracích vajec. Zdravotné prínosy vaječného kolagénu sú skutočne pôsobivé. Vaječný kolagén priaznivo ovplyvňuje trávenie, zlepšuje pohyblivosť kĺbov, zjemňuje vrásky a zlepšuje elasticitu kože a zmenšuje bolesť kĺbov. Vo vajciach sú ďalšie hodnotné živiny na podporu kolagénu ako vitamíny B a E a pestré spektrum aminokyselín.

Citrusy - Citrusové plody sú známe vysokým obsahom vitamínu C. Normálna pokožka obsahuje vysoké koncentrácie vitamínu C, ktorý podporuje dôležité funkcie pokožky a najmä stimuluje syntézu kolagénu a pomáha pri antioxidačnej ochrane proti UV žiareniu. Dostatočný príjem vitamínu C je teda pre zdravú pokožku veľmi dôležitý.

Cesnak - Cesnak má vysoký obsah síry, čo je stopový minerál, ktorý zabraňuje rozkladu kolagénu a pomáha pri syntetizácii kolagénu. Okrem síry obsahuje cesnak určité kyseliny, ktoré dokážu obnoviť poškodené kožné vlákna a postupne produkovať kolagén. Ak aj nie ste milovníkmi cesnaku, odporúčame aspoň občas sa prekonať a raz za čas zjesť strúčik cesnaku.

Najnovšie články

Trápia vás bolesti ...

Na bolesť v oblasti chrbta či krčnej chrbtice sa ...

Čo robiť keď sa v krku ...

Občas sa to stáva, najmä počas Vianoc, že sa nám ...

Potraviny, ktoré ...

Správna strava má veľký vplyv na naše zdravie, či ...

Kuchárske minimum: Čo by ...

Každá skúsená gazdinka vie, že na to, aby mohli ...

7 tipov, ako si nezničiť ...

Kúpa nových dioptrických okuliarov nie je ...

3 tipy, ktoré Vám ...

Pre veľa ľudí je veľmi ťažké nájsť motiváciu na ...

  • Prev
  • Partneri
Template Settings
Select color sample for all parameters
Red Green Olive Sienna Teal Dark_blue
Background Color
Text Color
Select menu
Google Font
Body Font-size
Body Font-family
Direction
Scroll to top

Používaním stránky Copomoze.sk súhlasíte s používaním cookies, ktoré slúžia na zlepšenie kvality obsahu. Viac informácií...